Toen naar nu

Mijn vakantie in Marokko zit er alweer op en gelukkig heb ik het overleefd. Het verkeer was echt een drama en daardoor weet ik het verkeer in Nederland nog meer te waarderen. Vind je het CBR theorie-examen vervelend? Boek dan een vlucht naar Marokko of India (ben daar nog nooit geweest, maar ook daar schijnt het dramatisch te zijn). Ik weet zeker dat je daarna met plezier het theorie-examen maakt.

 

Wisten jullie dat in Nederland de eerste auto pas in 1896 reed? Dat is ruim 10 jaar nadat het uitgevonden was. Vier jaar later reden er al 200 auto’s en 5 jaar daarna kwam de Motor- en Rijwielwet. Je kon geen motorrijtuig besturen zonder rijbewijs. Dit kreeg je op aanvraag zonder praktijkexamen. ANWB, KNAC, KNMV en de BBN richtten het Centraal Bureau voor afgifte van Bewijsstukken van Rijvaardigheid (CBBR) op in 1927. Sindsdien is praktisch rijexamen verplicht. De kosten van het rijexamen inclusief administratiekosten waren destijds 4 gulden. Wat een verschil! Ach ja, we verdienen nu ook veel meer dan toen. In 1935 is de Motor- en Rijwielwet vervangen door de Wegenverkeerswet, die inspeelde op het steeds toenemende gemotoriseerde verkeer. Deze wet (met de noodzakelijke wijzigingen) bleef 60 jaar van kracht. Het reglement die de verkeersregels, de voertuigeisen en de bepalingen voor rijexamens en rijbewijzen bevatte kwam in 1950. 5 jaar daarna kwam het eerste leerboekje voor praktijkexamen met de eisen voor de rijvaardigheid uit.

 

Sinds 1963 wordt er schriftelijk theorie-examen afgenomen. In 1984 is er een nieuwe regel: Het rijexamen mag pas worden afgelegd als het theoriecertificaat is behaald. In 1991 treedt Het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens in werking. Het heeft belangrijke gevolgen voor de inhoud van de theorie- en praktijkexamens. De foutenlijst is vervangen door een beoordelingssysteem dat meer inzicht in verbeteringen geeft en de eisen voor het praktijkexamen zijn uitvoerig beschreven in de Rijprocedure. 5 jaar later startte het CBR een proef met de tussentijdse toets ter voorbereiding op het rijexamen. Daar zijn we dan in het heden. Tegenwoordig zijn er super veel weggebruikers. In 1994 is de tien miljoenste geslaagde voor het praktijkexamen gehuldigd. We hebben meer dat 8,1 miljoen auto’s in Nederland. Laten we het veilig houden en de regels en wetten omarmen.

 

Dus aanstaande weggebruikers: Ga je theorie-examen oefenen! Schrijf in voor de theoriecursus. Maak het jezelf makkelijk… Naast uitleg krijg je ook de kans om vragen te stellen over zaken die jij niet begrijpt. Super handig! Kijk voor meer informatie op deze site. Check ook even of jouw rijschool is aangesloten. Zo niet, laat hen contact opnemen. Tot over twee weken!

 

Betekenis gebruikte afkortingen:

Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond, Touristenbond voor Nederland (ANWB)

Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC)

Koninklijke Nederlandsche Motorrijders Vereniging (KNMV)

Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland (BBN)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
1
Whatsapp ons